Standby odber elektriny domácnosti

 Pri prepočitavaní ceny za spotrebovanú energiu  v článku solar vs akcie som začal riešiť stand-by odber v domácnosti a bol som nemilo prekvapený.


Odber som mal  cca 250-300W  a všetko bolo "vypnuté" resp Stand-by režime pripravené na okamžité použitie merané pri vypnutej chladničke.

Ako platiť menej za elektrinu pozrite praktický článok tu.

Ako zistiť stand-by odber domácnosti ? 

  • Celkový odber sa dá zistiť cez distribútora elektrickej energie v tomto prípade ZSDIS na portále Diportal.sk  super je záložka "intervalové dáta" položka - nameraná hodinová práca. V mojom prípade to bolo okolo 120W (0.12) 

Druhý spôsob je zásuvkový wattmeter  tento prístroj som použil na meranie spotreby konkrétneho spotrebiča, ktorý na chvílu zapojím do do zasuvkového wattmetra a ten mi ukáže odber, pre zaujímavosť môžem zmerať aj spotrebu v zapnutom stave alebo nehať monitorovať dlhšie napríklad chladničku.




Tretí spôsob je elektromer pretože mám FV systém v rozvádzači mám nainštalovaný ďalší elektromer ktorý mi ukazuje spotrebu. Elektrikári si tiež pomôžu kliešťovým ampérmetrom , tu pozor môžete namerať jalový prúd ktorý je väčší ako skutočná spotreba.

Kolko stojí standby odber ?

Zistite si aktuálnu cenu el. energie  v tomto prípade sa bude počítať 0.176€/kWh výpočet je podľa nasledujúceho príkldad

ak som mal stand-by spotrebu 300W  krát 24 hodín krát 365 dní /1000 krát 0.176€

(300x24x365/ 1000)x0.176€= 462€.

Pri spotrebe 120W je stand-by spotreba :

(120x24x365/ 1000)x0.176€= 185€.

Pri platbe 1000€ platím za standby odber aj cca 300€  ročne jednu tretinu alebo až skoro polovicu platby za elektrinu a to je dosť za niečo čo nevyužívam. Čo stým robiť ? .

Spotrebiče ktoré vytvárajú standby odber: 

  • PC,tlačiareň,notebook,nabíjačka telefón 5w
  • PC monitor 0.8W
  • Sušička prádla 1W
  • Práčka 0.7W
  • Robotický vysávač 0.7W
  • Chladnička 0.5W
  • Kávovar 0,7W
  • Mikrovlnka 0,4W
  • TV 14W
  • TV anténa 1,7W
  • Nabíjačka 1W
  • Aquarium filter 7W, compresor 4w
  • Router A+ internetová anténá 12W
  • Router B 3W
  • Nezistené varná doska ,trúba,umývačka riadu, tepelné čerpadlo,klimatizácia
Celkovo: 52,5W

 

Ako znížiť stand-by odber :

Používať spotrebiče bez displeja najlepšie s analógovým prepínačom čo ale zníži pohodlie , napríklad tv zapínať ako starú teslu sa mi nechce ale napríklad práčku,sušičku a mikrovlnku s tým problém nieje.

Časovač na spotrebičke ktoré papajú 5w a viac odporúčam dať časovač  tu je odkaz. Odporúčam dať cez rozdvojku viacero "standby spotrebičov na jeden časovač" spoločný max odber nesmie prevýšiť prúdový limit časovaču (v tomto prípade 3680 watt )

Vypnúť istič   je to zriedkavé  riešenie ale pri klimatizácii ktorú  6 mesiacov nepoužívam to má opodstatnenie. Klimatizácie môžu v zime nahrievať olej kompresoru aby nebol hustý  v prípade zapnutia,ak nepoužívam klimatizaciu tak ju vypnem.

Používať wifi ističe  tie obsahujú časovač , možnosť zapnúť cez wifi to je všetko skvelé, len tiež majú odber a ten by mal byť nižší ako odber vypínaných zariadení.Mať na každý okruh jeden takto wifi nieje ekonomické.







Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Syslenie skúsenosti 365 banka

Fio 2% sporenie skúsenosti